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RCF S8028
RCF社はユニットだけではなく業務用スピーカーシステムも作っています。
これはV字型バッフルのサブウーファーシステム。固定設備用。
4インチボイスコイル、ネオジウムマグネットを搭載した46cmダブルです。
重さが64kgというのは非常に軽いのではないでしょうか。

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レスポンスグラフはV字型バッフルの特徴?である200Hz付近の急激な盛り上がりが見られます。

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RCF S8028
Frequency response 35 Hz~200 Hz
Max SPL 138 dB
Sensitivity (1W/1m) 99 dB
Impedance 4 Ohm
Woofer 2 x 18” woofer, Bobina Inside/Outside da 4”
Power handling 2000 W
Connectors 2 x Neutrik Speakon NL4
Dimensions 580 H x 1060 L x 700 P
Weight 64 Kg
















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by kiirojbl | 2008-01-31 13:51 | RCF System | Comments(1)
RCF ND3030T3/HF94
ND3030T3は、3インチチタンダイアフラム、1.4インチスロート、ネオジウムマグネットを搭載したドライバーです。
フェーズプラグは3重スリットであり、これは3インチベリリウムダイアフラムのJBL2435Hと同じです。
磁気回路はかなり強力なようで、BL値は13(2435Hは8)、また、磁束密度は2.05(同1.95)。
ネオジウム磁石を搭載しているのに重さは3.4kgもあります。

HF94は90°x40°の比較的小型の定指向性ホーンです。アルミ製。
スロートアダプターが付属?しているようで、1インチと1.4インチスロートに対応しているようです。
4辺にエグリがあり、ここにコーン型ユニットの端っこがピッタリと納まり候と、こういうのが自作ゴコロをそそりますね。

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ND3030T3
Exit Throat Diameter 35.5/1.4 mm/inch
Rated Impedance 8 Ohm
Power handling capacity: Continuous Program above 1 kHz (above 1.2 kHz) 220 Watts
Power handling capacity: AES above 1 kHz (above 1.0 kHz) 110 Watts
Sensitivity 1W, 1M on-axis on horn 109 dB
Frequency Range 500-20000 Hz
Diaphragm Material Pure Titanium
Suspension Material Pure Titanium
Suspension Design Progressive
Minimum Impedance 9.1 Ohms at 4500Hz
Voice Coil Diameter 74.4/3.0 mm/inch
Voice Coil Material Edgewound Aluminium
Voice Coil Former Design and construction material Direct Drive - Nomex
Number of layers 1 - Outside
BL Factor 13 T- m
Flux Density 2.05 T
Phase Plug Design 3 slot
Phase Plug Material Aluminium
Magnetics Neodymium
Voice Coil Demodulation Copper Ring

MOUNTING INFORMATION
Overall Diameter 139/5.5 mm/inch
Overall Height 64/2.5 mm/inch
Mounting 4 each 6mm threaded holes 90 deg. apart on (4 x 6 mm threaded holes at 90 deg.) 101.6/4.0 mm/inch
Net Weight 3.4/7.5 Kg/Lbs
Shipping Weight 3.7/8.1 Kg/Lbs


HF94
Throat Diameter 25.4-36/1.0-1.4 mm/inch
Nominal coverage angle (HxV) -6dB 90°x40°
Material Aluminium
Cut-off Frequency 500 Hz

MOUNTING INFORMATION
Overall Dimensions 250x250 mm
Baffle Cut-out Dimensions 200x200 mm
Total Depth 150 mm
Driver Mounting 4 x 6.5 mm holes 101 mm
Net Weight 1.3 Kg
Shipping Weight 1.5 Kg


















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by kiirojbl | 2008-01-30 19:34 | RCF Driver | Comments(0)
RCF MR8N301
ミッドホーン用のウルトラ級20cmコーン型ユニットです。
JBL社の2250H(20cm)がBL値17の猛烈なユニットであることをご紹介しましたが、このMR8N301のBL値も17。
ボイスコイル径も2250Hと同じく3インチです。
バケツ状のチャンバーはアルミ製。ヒートシンクとしての機能も果たしているそうです。

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もちろん、こんなに強力な磁気回路を抱かせてしまえば、低域側は引き締まってしまい、全く出ません。
コーン型ユニットは、共振系を電磁的にドライブすることより低域側のレンジを確保しているため、完璧に制動してしまえば、それが不可能になってしまうからです。
このレスポンスグラフは太いラインがユニット単体、細いラインが80°×60°のホーンに取り付けた状態でのレスポンスを示しています。なお、このホーンがどのようなものかは不明です。

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RCF MR8N301
Nominal Diameter 200/8 mm/inch
Rated Impedance 8 Ohm
Program Power 400 Watts
Power handling capacity 200 Watts
Sensitivity 1W, 1m 102 dB
Frequency Range 300-3000 Hz
Effective Piston Diameter 168.6.6 mm/inch
Maximum Excursion Before Damage 15/0.6 mm/inch
Minimum Impedance 9.8 Ohm
Voice Coil Diameter 76/3 mm/inch
Voice Coil Material Aluminium
Voice Coil Winding Depth 11/0.4 mm/inch
Number of layers 2
Kind of layer Inside/Outside
Thickness Top Plate Depth 8/0.3 mm/inch
Cone Material No pressed pulp
Cone Design Curved
Surround Material Polycotton
Surround Design Triple roll

THIELE - SMALL PARAMETERS
Resonance frequency Fs 310 Hz
DC resistance Re 6.6 Ohm
Mechanical factor Qms 3.45
Electrical factor Qes 0.41
Total factor Qts 0.37
BL factor BL 17.8 T - m
Effective Moving Mass Mms 10.1 gr
Equivalent Cas air load Vas 1.65 liters
Effective piston area Sd 0.021 m2
Max. linear excursion Xmax 3.5 mm
Voice - coil inductance @ 1KHz Le1k 1.16 mH
Half-space efficiency Eff 12.8 %

MOUNTING INFORMATION
Overall Diameter 238/9.4 mm/inch
Bolt Circle Diameter 220/8.7 mm
Bolt Hole Diameter 6.5/0.3 mm/inch
Front Mount Baffle Cut-out 202/8.0 mm/inch
Rear Mount Baffle Cut-out 182/7.2 mm/inch
Depth 101.5/4.0 mm/inch
Volume occupied by the driver 2/0.07 liters/ft3

BAFFLE CUTOUT DIAMETER
Net Weight 3.5/7.7 Kg/lbs
Shipping Weight 4.0/8.8 Kg/lbs
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by kiirojbl | 2008-01-29 19:35 | RCF 8 | Comments(0)
RCF LF15N401
アメリカのユニット、一流品だとは思いますが、同国の料理は最悪。建築デザインというか、街も殺風景。
そういう点ではヨーロッパのユニットの方が…などと考えてしまいます。

これはRCF社の超強力38cmウーファーユニット。ネオジウム磁石搭載。
JBLの2235Hと同様の実効質量とさらに強力な磁気回路を備えています。
CX15N351と組み合わせてユーレイ813みたいなシステムはいかが?

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LF15N401
Nominal Diameter 380/15 mm/inch
Rated Impedance 8 Ohm
Program Power 1800 Watts
Power handling capacity 900 Watts
Sensitivity 1W, 1m 97 dB
Frequency Range 35-1500 Hz
Effective Piston Diameter 340/13.4 mm/inch
Maximum Excursion Before Damage 52/2.1 mm/inch
Minimum Impedance 6.3 Ohm
Voice Coil Diameter 100/4 mm/inch
Voice Coil Material Copper
Voice Coil Winding Depth 25/1.0 mm/inch
Number of layers 2
Kind of layer Inside/Outside
Thickness Top Plate Depth 15/0.6 mm/inch
Cone Material No pressed pulp
Cone Design Straight
Surround Material Polycotton
Surround Design Triple roll

THIELE - SMALL PARAMETERS
Resonance frequency Fs 34 Hz
DC resistance Re 5.1 Ohm
Mechanical factor Qms 5.8
Electrical factor Qes 0.23
Total factor Qts 0.22
BL factor BL 27.8 T - m
Effective Moving Mass Mms 158 gr
Equivalent Cas air load Vas 160 liters
Effective piston area Sd 0.091 m2
Max. linear excursion Xmax 8.8 mm
Voice - coil inductance @ 1KHz Le1k 2.5 mH
Half-space efficiency Eff 2.64 %

MOUNTING INFORMATION
Overall Diameter 393/15.5 mm/inch
Bolt Circle Diameter 371-376 mm
Bolt Hole Diameter 6.5/0.3 mm/inch
Front Mount Baffle Cut-out 354/13.9 mm/inch
Rear Mount Baffle Cut-out 354/14.2 mm/inch
Depth 158/6.2 mm/inch
Volume occupied by the driver 3.8 liters/ft3

BAFFLE CUTOUT DIAMETER
Net Weight 8.6/19.1 Kg/lbs
Shipping Weight 9.3/20.7 Kg/lbs

















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by kiirojbl | 2008-01-28 13:04 | RCF 15 | Comments(4)
RCF CX15N351
RCF社の38cm同軸ユニット。
ウーファー部は3.5インチボイスコイル。
ドライバー部は3インチ(2.5インチとも記載されている)チタンダイアフラム、1.4インチスロート。
大きなホーンが魅力的です。

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CX15N351

Nominal Diameter Woofer, 380/15 - Driver, 35.5/1.4 mm/inch
Rated Impedance 8 Ohm
Program Power Woofer, 900 - Driver, 180 Watts
Power handling capacity Wofer, 450 - Driver, 90 Watts
Sensitivity 1W, 1m Woofer, 101 - Driver, 110 dB
Frequency Range Woofer, 40-3000 - Driver, 700-20000 Hz
Effective Piston Diameter Woofer, 330/13 mm/inch
Maximum Excursion Before Damage Woofer, 9/1.5 mm/inch
Minimum Impedance Woofer, 6.8 - Driver, 7.9 Ohm
Voice Coil Diameter Woofer, 87/3.4 - Driver, 63.7/2.5 mm/inch
Voice Coil Material Woofer, copper - Driver, edgewound A1
Voice Coil Winding Depth Woofer, 16.5/0.65
Number of layers Woofer, 2 - Driver, 1
Kind of layer Woofer, inside/outside - Driver, outside
Thickness Top Plate Depth Woofer, 11/0.43 mm/inch
Cone Material Woofer, no pressed pulp
Cone Design Woofer, curved
Surround Material Woofer, polycotton
Surround Design Woofer, M-roll
Diaphragm Material Driver, pure titanium
Diaphragm Design Driver, dome
Suspension Material Driver, pure titanium
Suspension Design Driver, progressive
BL Factor Driver, 10.4 T- m
Flux Density Driver, 2.0 T
Phase Plug Design Driver, 3 slot
Phase Plug Material Driver, aluminium
Magnetics Driver, neodymium
Voice Coil Demodulation Driver, copper ring

THIELE - SMALL PARAMETERS
Resonance frequency Fs 42 Hz
DC resistance Re 5.6 Ohm
Mechanical factor Qms 4
Electrical factor Qes 0.24
Total factor Qts 0.22
BL factor BL 22.5 T - m
Effective Moving Mass Mms 80 gr
Equivalent Cas air load Vas 191 liters
Effective piston area Sd 0.0855 m2
Max. linear excursion Xmax 5.5 mm
Voice - coil inductance @ 1KHz Le1k 1.65 mH
Half-space efficiency Eff 5.68 %

MOUNTING INFORMATION
Overall Diameter 393/15.5 mm/inch
Bolt Circle Diameter 371/14.6 mm
Bolt Hole Diameter 6.5/0.3 mm/inch
Front Mount Baffle Cut-out 354/13.9 mm/inch
Rear Mount Baffle Cut-out 354/13.9 mm/inch
Depth 164/6.4 mm/inch
Volume occupied by the driver 3.8/0.13 liters/ft3

BAFFLE CUTOUT DIAMETER
Net Weight 6.5/14.3 Kg/lbs
Shipping Weight 7.3/16 Kg/lbs

















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by kiirojbl | 2008-01-27 17:29 | RCF Coaxial | Comments(2)
RCF MB15N401
イタリアのRCF社の38cmミッドベースユニットです。ネオジムマグネット搭載。

RCF社は1949年に設立され、同国では1945年設立のB&C社と共に伝統あるスピーカーユニットメーカーです。
RCF社のユニットは非常に強力であることが特徴だと思っています。

実効質量は100gとウーファー並ですが、BL値は26.1(TADは20前後)と並外れて大きいです。
なお、RCF社のミッドベースはどれも実効質量が大きめです。

カタログには"4-inch , fibreglass inside-outside copper voice coil"と記載されており、ボビンの内側と外側の両方にコイルが設けられているようです。

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RCF MB15N401

Nominal Diameter 380/15
Rated Impedance 8
Program Power 1700
Power handling capacity 850
Sensitivity 1W, 1m 100
Frequency Range 40-2000
Effective Piston Diameter 340/13
Maximum Excursion Before Damage 40/1.57
Minimum Impedance 6.4
Voice Coil Diameter 100/4
Voice Coil Material Copper
Voice Coil Winding Depth 18/0.70
Number of layers 2
Kind of layer inside/outside
Thickness Top Plate Depth 12/0.47
Cone Material No pressed pulp
Cone Design Curved
Surround Material Polycotton
Surround Design Triple roll

THIELE - SMALL PARAMETERS
Resonance frequency 42
DC resistance 5.0
Mechanical factor 7.7
Electrical factor 0.20
Total factor 0.19
BL factor 26.1
Effective Moving Mass 100
Equivalent Cas air load 136
Effective piston area 0.0855
Max. linear excursion 5.5
Voice - coil inductance @ 1KHz 1.56
Half-space efficiency 4.86

MOUNTING INFORMATION
Overall Diameter 393/15.5
Bolt Circle Diameter 371/14.6
Bolt Hole Diameter 6.5/0.3
Front Mount Baffle Cut-out 354/13.9
Rear Mount Baffle Cut-out 354/13.9
Depth 151/5.9
Volume occupied by the driver 3.8/0.13

BAFFLE CUTOUT DIAMETER
Net Weight 7.5/16.6
Shipping Weight 8.1/18

















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by kiirojbl | 2008-01-26 21:15 | RCF 15 | Comments(0)
TAD TSC-3415(5)
ランシングヘリテッジの管理人ドンさんの説明・・・

バート N. ロカンシーは1970年にJBLを去り、最初にALTEC、次にGAUSS、そして米国パイオニアに移籍した。
パイオニアではHPMシリーズの開発を引き受けた。(画像はHPM-100)
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それでTAD・・・ううっ、これは長い・・・全部省略!

・・・だけど、もう少しだけ。

1969年にエドモント メイ(エド メイ)はJBLからCetec Gaussに移り、その頃、バートはALTECに移籍した。バートは、416-8Bや515のような鋳造マグネット(アルニコマグネット)磁気回路の最終型の開発を引き受けたが、JBLにいた頃のようには成功しなかった。結局バートはALTECから離れ、メイはバートをGAUSSに呼び寄せる。しかし、バートに用意されていたポジションは、スピーカー関連ではなくエレクトロニクス関連だった・・・

はいっ、おしまいです。すいません・・・




This gets mentioned every so often, but it has been a while so that a refresher is probably in order. The similarities between the 375 and TAD 4001 are no accident since they were designed by the same person - Bart Locanthi. This is the BNL that WGeiger referenced in a previous post.

Bart Locanthi was responsible for engineering at JBL for two decades. He started as a consultant in 1950 to fill the engineering void that resulted from Jim Lansing's death. He later joined the company full time as Vice President of Engineering in 1960. Unfortunately, there was a falling out with the new management of JBL when Bill Thomas sold the company. Locanthi left the firm in 1970 to first join Altec, and then Gauss, before ending up at Pioneer in the mid 70's.

At Pioneer, Bart was responsible for the HPM series of loudspeakers. This is why the first speaker in that series, the HPM100, bore a striking resemblence to the L100. To Figge, you should of held out for more than $80 for your HPM 70's since there is actually some demand for that series.

Pioneer considered it quite a coup to gain Bart's services since JBL was the single most revered loudspeaker brand in Japan. Pioneer gave Bart virtually unlimited resources to build the highest performing loudspeaker components possible for the first TAD product line. I have been told anecdotes of his being treated like royalty when visiting Pioneer's Japanese headquarters during the development process. At meetings, Pioneer's management would hang on every word and transcribe his comments as absolute orders to be followed to the letter.

The first TAD compression driver was specifically designed as an evolution of the 375. Bart had done the design work on that driver in 1953. It was pretty much a copy of the WE394, but replacing the field coil motor with an Alnico PM. The new TAD driver took the basic motor structure from the 375 and introduced berylium as a diaphragm material and changed the phase plug design to accommodate the extended bandwidth of the new diaphram material. The bass drivers were similarly derrivative of JBL designs, with the TAD 1602 borrowing from the LE15A.

The primary proponent of TAD in the US has been George Augspurger and his studio design firm, Perception Inc. George was also a previously long term employee at JBL and an associate of Bart Locanthi. George has designed most of the large format monitors that use TAD components for some of the highest profile studios in the industry. He mainly specs TAD due to the extended response of the compression drivers that allow for two-way deisgns. However, if this is not a requirement, he has used JBL compression drivers. Recently, he developed a hybrid monitor that used 4-12" JBL drivers from the LSR-32 for the bottom end.

Didnt Edmond May also wind up at Gauss?

Ed May went to Cetec Gauss first in 1969, where he was responsible for developing their line of loudspeaker components. Around that time, Bart moved from JBL to Altec. Bart was responsible for Altec finally adopting cast magnet structures for such drivers as the 416-8B and 515. He was also responsible for the 616-8A 15" Duplex, which is one of the most under-rated Altec drivers made. Unfortunately, Bart was no more successful with Altec management than JBL and they soon parted ways. His friend Ed May was responsible for getting him a position at Gauss. However, his position there was associated with electronics and not loudspeakers.

















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by kiirojbl | 2008-01-26 00:12 | TAD | Comments(0)
TAD TSC-3415(4)
このシステムは3ウェイですが、中域と高域のドライバーは何れもTD-4002Z というドライバーを使用しています。
ホーンの大きさや長さを変えてそれぞれの帯域に対応しているという点が参考になります。

TD-4002Zは、ネオジウムマグネットを使用し、4インチベリリウムダイアフラム、5重スリットフェーズプラグと、TADらしいドライバーです。
画像はTD-4002であり、TD-4002Zはスロートアダプター(1.5インチスロートを2インチスロートに変換)を外したものです。JBLを意識していると思います。
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by kiirojbl | 2008-01-24 23:44 | TAD | Comments(0)
TAD TSC-3415(3)
TSC-3415に使用されているウーファーユニットはTL-1603(左の画像)です。
どうした訳か、これはフェライトマグネット(2kg)の平凡な磁気回路。

TL-1603と同時期に発売された(記憶が確かではありません・・・)TL-1602(右の画像)は、アルニコリングマグネットのハイコンプライアンス型です。
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sdが0.088って普通の15インチのと同じ・・・これが40cm?




















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by kiirojbl | 2008-01-23 23:12 | TAD | Comments(0)
TAD TSC-3415(2)
表向きと裏向きのウーファーユニットの配置は、OPAXIALテクノロジー(商標)と呼ぶのだそうです。
なんでも2次高調波歪みを低減できるとか。

こうしたウーファーの配置は珍しくありません。
多くの場合、コーン紙が出っ張る方向と引っ込む方向の力を平均化するため、というような説明がされています。
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by kiirojbl | 2008-01-22 23:34 | TAD | Comments(2)